Om Go Creative - Barndrømmen

Go Creative – gør drømme til virkelighed



Barndrømmen arbejder for, at alle børn i Danmark - uanset social eller geografisk baggrund – får adgang til de kreative og kunstneriske fag i hverdagen. Det gør vi ved at fokusere på to indsatsområder: Børnekulturelle topmøder og Go Creative indsatsen.

Go Creative er en helhedsorienteret socialkulturel indsats rettet mod alle grundskoleelever og børnehavebørn. Målet er at bidrage til styrkelse af børnenes fantasi, kreativitet og indlæringslyst. Indsatsen skal medvirke til at udvide børnenes horisont, og motivere dem til at indfri deres potentiale bedst muligt.

Forskning i børns udvikling viser klare forbedringer, når de får adgang til kunstneriske og kreative aktiviteter. Det giver mere end bare værdifulde oplevelser: det smitter direkte og målbart af på børnenes skolegang.

Kompetencer som kommunikation, samarbejdsevne, øget fokus og øget selvværd, er med til at give børn bedre forudsætninger for at lære og at tænke fremad. Når børnene træner deres fantasi, så trænes de også i at finde nye måder at leve livet på.

Go Creative vil åbne op for, at børn og unge tør sætte ord på deres drømme, og bliver i stand til at handle på dem. For en ting er at drømme – at drømme stort og sige sin drøm højt til andre – noget andet er at være i besiddelse af de kompetencer, som får mennesker til at handle.

Børnenes værker samles i et stort digitalt galleri på Go Creatives website, og hvert år markeres elevernes ”drømmeværker” ved en stor begivenhed.

Fra 2016 er Go Creative hvert år blevet markeret på FN Børnekonventionens fødselsdag d. 20. november. Børnenes værker er bl.a. blevet projiceret op på Københavns Rådhus i et kæmpe digitalt lysshow af den britiske verdenskunstner Ross Ashton, hvor medier som DR1, TV2 News og TV2 Lorry transmitterede fra dagen.

I de følgende år er Go Creative blevet markeret med storstilede koncerter for tusindvis af børn. I 2018 overværede kulturminister Mette Bock samt Aalborgs borgmester og kulturrådmanden fejringen, der fandt ved Aalborghus og i Musikkens Hus.

Go Creative har siden sin start i 2016 hvert år nået over 40.000 børn og unge over hele landet med forskellige sociale baggrunde.

»Materialet er fantastisk; Børnene har været SÅ optagede af det; også de elever, der ellers kan have svært ved at koncentrere sig i ret lang tid ad gangen. De fordyber sig, og de vil dårligt nok have en pause fra det.«
Dorte Skodborggaard, lærer i billedkunst, dansk og kristendomskundskab ved Ringkøbing Skole, om Go Creative.

Følg Go Creative på YouTube og se videoer med vores ambassadører, der fortæller om drømme og hvordan man omsætter dem til handling.



Back To Top